Natuurkampeerterrein De Mig moet je gezien hebben

Natuurkampeerterrein De Mig maakt onderdeel uit van Netl, de Wildste Tuin en dat is iets bijzonders. Stel je een hippe strandtent voor in Bloemendaal. Denk aan hoe de hipster, eenmaal met een gezin, zou willen kamperen. Mix die twee en dan heb je ongeveer het terrein van Netl, de Wildste Tuin. Het terrein ligt bij Kraggenburg in de Noordoostpolder en is zo nieuw dat het nog niet in het Groene Boekje staat maar wel al op de site Natuurkampeerterreinen.

Restaurant met terras van Netl

Restaurant met terras van Netl

Dat Netl staat, denken we, voor brandnetel en we lieten die ons heerlijk smaken. Brandnetlspeltbrood of oerbrood met brandnetlkaas staat bijvoorbeeld op de kaart van het restaurant op het terrein. In de hippe recreatieruimte, waar tevens de check-in computer staat die meteen pasjes op naam uitspuugt, stond een display van het jeansmerk GStar, dat brandnetel verwerkt in hun stoffen. Ze zijn bij Netl zo gek op brandnetels, dat je deze verder niet vindt op het terrein. Allemaal verwerkt in het eten of kleding, vermoeden we. Wel staan overal bakken met kruiden en eetbare planten, die je mag plukken om in je eten te verwerken of thee van te zetten.

Netl, de Wildste Tuin

Netl, de Wildste Tuin

Speels terrein
Door de Wildste Tuin kan je heerlijk wandelen over graspaden. Het is een enorm groot speels terrein, met veel waterpartijen en eilandjes. Er is een hanghoek voor tieners, met een bar en spannende hoekjes onder het bamboe. Je vindt een obstacle parcours over het hele terrein. Er zijn dingen als een modderglijbaan, duinen, strand, een tipi, een helikopter, een touwbrug, terras aan het water, heuvels, een golfterrein, watervalletje, een MiG-21 straaljager bij het natuurkampeerterrein en vele paadjes door bamboe en over heuveltjes heen die dit allemaal met elkaar verbinden. Het publiek: mensen die er extra geld voor over hebben om bewust of natuurlijker te leven, bijvoorbeeld door biologisch te eten. Jong en oud kan zich hier vermaken: van heel kleine kinderen tot tieners en volwassenen, er is voor elk wat wils.

De MiG-21

De MiG-21

Op het natuurkampeerterrein is plaats voor dertig tenten en tien campers. Voor op het terrein van de Wildste Tuin is een kampeerterrein voor caravans. Er is een plek waar campers hun vuilwatertank kunnen legen. Op het natuurkampeerterrein is geen elektriciteit en kan je niet met de auto bij de tent komen. Wie veel kampeerspullen heeft kan een bolderkar lenen om de spullen mee naar het terrein te brengen. Het natuurkampeerterrein ligt langs een vaart waar af en toe boten langsvaren. Je kan ook trekkershutten of huisjes huren. Het is er – met name op het natuurkampeerterrein en in de Wilde Tuin – heerlijk rustig. Op het strand, terras en de caravancamping is het wat drukker.

Bar in de bamboe jungle in De Wildste Tuin

Bar in de bamboe jungle in De Wildste Tuin

Alle voorzieningen die er zijn kan je gebruiken met het pasje dat je krijgt bij inschrijving: van warme douche tot warm water voor afwassen tot wasmachine en droger. Een handig systeem, dat gezoek naar kleingeld overbodig maakt. Op het natuurkampeerterrein moet je in bezit zijn van een natuurkampeerkaart, maar het (goedwerkende) incheckapparaat vraagt niet op een nummer, slechts om n.a.w.-gegevens en e-mailadres.

We vinden dit terrein echt een aanrader, zo iets dergelijks, een experimentele nieuwe natuurlijke kampeerbeleving, hebben we nog niet eerder ergens gezien. Op het terrein zelf is al genoeg vermaak, er worden ook nog dingen georganiseerd zoals sterrenkijken en met een groep de hindernisbaan nemen. Daarnaast ligt naast het terrein bovendien het Voorsterbos van Natuurmonumenten.

Fietspad langs voormalig eiland Schokland

Fietspad langs voormalig eiland Schokland

Bijna-aanrijding
Heen reden we vanuit Almere Buiten over de Ketelbrug en langs het voormalige eiland Schokland. Het fietspad was daar deels halfverhard en ging daarna over in single track, dus niet echt geschikt voor de velomobiel. Terug reden we over Kampen en Dronten. Helaas had ik op de heenweg, nog in Almere, bijna een aanrijding met een hele dikke vrouw (ca. 120 kilo) die op het verplichte fietspad wandelde, die zonder te kijken opeens het fietspad overstak net op het moment dat ik haar inhaalde. Ik maakte het geluid van iemand die heel hard schrikt (want ik schrok ook), hierdoor liep het maar net goed af. Kan gebeuren, een moment van onoplettendheid. Maar wat gebeurde er toen ik verder reed? In plaats van een “sorry” kreeg ik nageschreeuwd dat ik had moeten bellen! Dit soort onbeschofte assertieve gedrag van altijd zelfingenomen oudere Nederlanders weet goed je fietsplezier te bederven. Het was dat ik wilde trainen voor het Liegeradtreffen in Oldenburg volgende week (266 kilometer enkele reis) dat ik doorzette maar anders was ik omgekeerd naar huis. Bah. Maar goed ook want anders hadden we dit leuke natuurkampeerterrein niet leren kennen.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

6 Reacties op “Natuurkampeerterrein De Mig moet je gezien hebben

  1. Belle,

    leuk review!, Ben er zelf nog niet geweest, ondanks dat ik twee maal per dag er langs fiets naar en van mijn werk. Zij verbouwen al bijna 2 jaar geen brandnetels meer op het terrein, door dat de kleding lijn niet echt doorbreekt.. De Mig stond vroeger in Emmeloord achter de Marktplaats gebouw, een van de vroegere bedrijven van de Netl eigenaren, toen nog (per vergissing) nog met een schietstoel die op scherp stond….

  2. Hoi Belle, ik heb een vraag en misschien daarop volgend een tip.

    Heb jij gezien dat de foto die bij jouw bericht hoort erg groot uitvalt op andere blogs? Ik heb zelfs iets aan mijn instellingen moeten veranderen om mijn teksten leesbaar te houden, omdat jouw foto eroverheen valt. Nou zou ik ook de blogs kunnen weergeven zonder foto, maar dat vind ik niet prettig.

    Mijn tip is om (indien mogelijk) de foto wat kleiner af te beelden.

    • Nee ik wist dit niet maar kan het helaas niet aanpassen. Dit is de headerfoto bij het bericht dat wordt weergegeven op mijn homepage. Het WordPress-template geeft aan dat dit 470×140 pixels moet zijn. Tekortkoming van blogspot dat dit niet aangepast wordt in de opmaak van de kolom met blogs. Dit doet het wel voor blogspot-blogs, waar die foto’s ook groter op gepubliceerd zijn. Ik weet even niet hoe we dit kunnen oplossen. Geeft elk blogspot-template hetzelfde probleem? Ik zie blogspot-gebruikers met lijsten naar andere blogs inderdaad de foto’s niet gebruiken. Zie Mooi Geel, Wim Schermer en De Bak bijvoorbeeld.

  3. Dankjewel voor de moeite. Ik heb toch maar besloten om de foto’s niet meer te gebruiken.

    Ik ben echter nogal visueel ingesteld en weet daardoor beter door de foto of ik een bericht al heb gelezen dan door de titel.

Aanvullingen, tips, vragen? Laat hier je reactie achter: