Trike try-out op Nationale Ligfietsdag

Met een groep van zo’n dertig (deels beginnende) ligfietsers maakten we op de Nationale Ligfietsdag afgelopen zondag een tocht met open trikes. De route van veertig kilometer ging van de Ligfietsshop in Dronten naar Natuurpark Lelystad. De rit verliep niet zonder slag of stoot.

De ochtend begon wat miezerig maar wel zacht in Almere. Vanuit Enkhuizen moest een van de deelnemers echter een flinke donkere regenbui trotseren op de Houtribdijk. Maar het klaarde tijdens de ochtend op en het werd een prachtige zonnige lentedag met 19 graden. Ideaal ligfietsweer.

Tijdens de koffie en cake bij de Ligfietsshop konden de beginnelingen even oefenen met opstappen. Behulpzaam renden ervaren ligfietsers mee om de enthousiastelingen op weg te helpen. Even achterwiel optillen en voor op het grotere tandblad zetten, dan rij je wat sneller en daardoor makkelijker weg. Want dat lukt niet in bergverzet, was één van de tips die ik een beginner gaf.

Bonte stoet
Ymte was tijdens de tocht voorrijder in zijn gifgroene DF, Theo ‘Brandweerquest’ sloot de gelederen met zijn rode DF. Daartussenin een bonte stoet voornamelijk open liggers waarbij de Flevobike Greenmachine de meest populaire ligfiets bleek.

Onderweg

Onderweg

Dave en ik reden vandaag op geleende open trikes en hadden de velomobielen thuisgelaten. Al gauw vroeg ik me af of mijn conditie zo slecht was of dat ik zo verwend was met een velomobiel dat ik geen fietsconditie meer had. Met krachten waarmee ik in de velomobiel 36 kilometer per uur zou rijden tipte ik nu net de 15 kilometer aan. Buiten adem en zwetend bereikte ik na twintig kilometer het bijtankpunt voor appeltaart, helemaal genezen van het idee ooit een trike te willen aanschaffen.

Aankomst bij bezoekerscentrum Natuurpark Lelystad

Aankomst bij bezoekerscentrum Natuurpark Lelystad

Ligfietser René, die me vorige week nog had zien fietsen bij het Paastreffen, vertrouwde de zaak niet en ging op onderzoek uit. Hoewel Gerrit van de Ligfietsshop gisteren nog vrolijk getwitterd had dat alle banden waren opgepompt, bleek er maar 1,8 bar in de banden te staan, in plaats van de benodigde 6. Nadat de drie banden op spanning waren gebracht met de grote pomp van Marloes (handig zo’n Quest XS-rijdster in de groep) gingen we appeltaart eten bij het bezoekerscentrum van het Natuurpark.

Toen we weer buiten kwamen, stond de achterband van de geleende trike plat. We gingen in de groep op zoek naar een sleutel 15 want het achterwiel moest eruit. De binnenband was namelijk gescheurd bij het ventiel. Ymte brak de eerste ‘made in China’ sleutel die ons werd aangeboden. Nog bedankt voor het lenen en excuses. De tweede sleutel was gelukkig van stevigere kwaliteit.

Waar blijft de rest nou?

Waar blijft de rest nou?

Ymte ontdekte ook nog dat de rem van het achterwiel aanliep en verhielp ook dit probleem. Iemand anders zag dat het achterspatbord ook aanliep. De terugweg verliep daardoor een stuk minder zwaar. Zonder enige moeite reed ik nu ruim 25 kilometer per uur.

Ongelukk
Helaas zorgde een obstakel onderweg voor een vervelend ongeluk. René reed tegen de slagboom bij de uitgang van het natuurpark aan. Obstakels zie je in een groep minder goed aankomen. Verder was er wat materiaalpech: een stoeltje dat niet goed was vastgezet op een Greenmachine en lekke banden. Barefooter Jonathan was al gewond aan zijn teen voordat hij in Dronten arriveerde.

René na aanvaring met slagboom

René na aanvaring met slagboom

Met helaas dus wat ‘kleerscheuren’ bereikten we weer Dronten, waar de door de Ligfietsshop traditioneel gebakken pannenkoeken inmiddels opgestapeld lagen te wachten op de hongerige magen van de ligfietsers. Ze werden buiten in de zon aan een lange picknicktafel in recordtijd verorberd.

Pannenkoeken made by Ligfietsshop

Pannenkoeken made by Ligfietsshop

Naschrift
De trike heeft wat voordelen ten opzichte van een velomobiel: onder andere makkelijker opstappen, geen zorgen om schade aan carrosserie, makkelijker mee te nemen in trein/auto, en je kan goed je spoorbreedte zien waardoor je beter kan inschatten hoe ver je kunt uitwijken voor een tegenligger en je kan er U-bochten mee maken als het nodig is. Ook zit je iets hoger dan in een velomobiel. Ten opzichte van een tweewieler zijn de voordelen dat je niet bij elke stop hoeft op- en af te stappen, heel langzaam (de berg op) kan rijden en dat er geen energie verloren gaat aan het evenwicht houden. Een trike blijft dus ondanks de wat mindere ervaring van de heenweg op de verlanglijst staan.

8 Reacties op “Trike try-out op Nationale Ligfietsdag

  1. Een trike is daarnaast de ideale machine om bochtjes te pikken: gewicht naar binnen en de fiets de bocht in duwen zonder vertragen. Hoogste fungehalte in afdalingen van bergpassen ook, maar dat is in Nederland minder van toepassing.

  2. Leuk verslag. Ik vraag mij alleen af of de voordelen van een drie wieler t.o.v. een twee wieler zo overtuigend groot zijn? Dit is misschien ook wel persoonlijk.

    Voor mij zou de grotere spoorbreedte van de driewieler een belangrijk nadeel zijn omdat ik graag smalle paadjes wil kunnen fietsen.

    • Ik heb alleen een paar voordelen van een trike genoemd. Uiteraard zijn er ook nadelen ten opzichte van velomobielen en tweewielers. Zo zit je beter beschermd tegen de elementen in een velomobiel en rijdt deze sneller. Een tweewieler kan makkelijk mee in de trein en je kunt ermee op enkelspoor paadjes rijden.

  3. Wat jeroen zegt. En ik vind ze een stuk lager dan een tweewieler.
    Het heerlijk op je stoeltje uitkijkend zonder zorgen over evenwicht lijkt me nou weer heerlijk aan een driewieler.

  4. Ik was ook degene met het losse stoeltje op de Greenmachine. Mijn krachtige rechtopfietsbenen werden ‘m te veel. ;-) Gelukkig had iemand achteraan een geschikte inbussleutel om het stoeltje goed vast te zetten. Ik hoorde toen ook dat we een paar elektrische (!) trikes die 7 km/u reden hadden gedropt. Tja.

    Was er terug in Dronten werkelijk iemand tegen dat stomme paaltje gereden? Na de aanvaring met de slagboom leek dat erg aannemelijk toen de achterste helft van de stoet ergens in de buurt van het paaltje achterbleef. Ik heb later geen bevestigende geluiden gehoord terwijl iemand het wel over een band had. Maar dat ging misschien over een eerder voorval op de Zeeasterweg.

    Persoonlijk wil ik echt een tweewieler. Juist dat balanceren voelt lekker. Alleen nog uitzoeken welke. Gerrit had niet veel staan waar ik fatsoenlijk op pas. Een Sinner Spirit die ‘m wel wat voor mij leek had hij net verkocht. Tip: vind een Hurricane. Hmm.

    Ik zoek een fiets met een focus op afstanden snel en goed afleggen, maar die onder de meeste normale omstandigheden (onze ‘befaamde’ fietspaden en zo) niet compleet uit z’n element is. Ik heb inmiddels een duidelijke voorkeur voor een bovenstuur ontwikkeld. Verder weet ik het niet precies. Ik voel niet veel als ik al die verschillende fietsen zie.

Aanvullingen, tips, vragen? Laat hier je reactie achter: