Waterdichte parkeerzeiltjes voor Quest (XS)

Als velomobilist die zijn fiets wel eens ergens parkeert ken je het probleem: mensen die met hun handen ‘kijken’. Ze staan te trekken aan je schuimkap want “ze wilden alleen maar even kijken”. Daar is een oplossing voor en die kost ongeveer 40 euro (als je het maakt op mijn manier – het kan goedkoper).

Elly en Jules hebben dekzeiltjes gemaakt van oude tentjes en Elly vertelde me dat deze zeiltjes helpen tegen nieuwsgierige handen. Kennelijk is iets wat afgedekt is, opeens niet meer interessant. Zo’n dekzeiltje wilden wij ook wel.

Dekzeilen van oude tenten over de velomobielen van Jules en Elly

Dekzeilen van oude tenten over de velomobielen van Jules en Elly, voor de deur van de Wereldfietsbeurs

Radical Design maakt parkeerhoezen voor diverse velomobielen. Die wegen 1460 gram voor de Quest en zijn bedoeld om fietsen volledig af te dekken die altijd buiten staan. De zware stof vind ik niet echt geschikt om mee te nemen op vakantie of op een rit. Wel had ik al eerder positieve ervaringen op blogs gelezen over deze parkeerhoes: het voorkwam gemorst ijs en fritessaus op je velomobiel.

Elly had aangeboden om zeiltjes voor ons te maken maar toen ik Elly probeerde te bereiken was ze lekker uit varen en ging ik nadenken over hoe ik dit zelf kon realiseren. Ik heb geen naaimachine en als ik er wel een zou hebben dan weet ik niet hoe deze te bedienen. Bij deze dus de handleiding om een lichtgewicht dekzeiltje te maken van slechts 250 gram inclusief foudraal voor je velomobiel. En het mooie is, met onderstaande materialen heb je niet één maar twee dekzeilen.

Benodigdheden

  • Een los grondzeil (footprint) voor de tent Vango Pulsar 200 (onder andere verkrijgbaar bij de Fietsvakantiewinkel), ca. EUR 32,50 exclusief verzending;
  • 6 meter elastisch koord van 5 mm dikte (o.a. te koop bij Fournituren4fun), EUR 6,00;
  • parachuteband/tassenband van 20 mm breed (o.a. via Fournituren4fun), minimale afname 1 meter, EUR 0,90;
  • grijs naaigaren voor de zoom;
  • klein stukje (klim)touw.

Werkwijze

(alle foto’s in deze blogpost kan je aanklikken voor een vergroting)

Knip de footprint van de Pulsar 200-tent precies doormidden en zoom af. Maak aan de hoeken van de nieuwe zoom twee stevig vastgenaaide lusjes van het parachuteband (zie onderstaande tekening). Het lusje moet zo groot zijn, dat het elastische koord er doorheen gevoerd kan worden. Hiervoor ging ik naar een lokale kleermaker maar als je iemand in je buurt hebt die een naaimachine kan bedienen is dit zo gepiept.

grondzeil-dekzeil

Grondzeil doormidden knippen en vier lusjes (grijs op tekening) van parachuteband vastzetten

De oranje elastieken aan de uiteinden van het grondzeil zitten al standaard aan het grondzeil. Deze bond ik bij elkaar met een touwtje, met een simpele overhandse lus. (Platte knoop kan ook). Ik heb dit gedaan met een los stukje klimtouw. Dat neemt geen vocht op en rekt niet. Dit wordt de achterkant van het dekzeil.

overhandse-knoop

Lus met overhandse knoop

Tweede reden om dit met een stukje touw te doen: het kan los en zo kunnen we het dekzeiltje ook gebruiken als tarp voor onze tent. De oranje elastieken lussen gaan hiervoor aan de tentboog en de andere zijde steken we met twee haringen in de grond. Op deze manier creeëren we makkelijk en snel een voortent aan onze voortentloze lichtgewicht tent voor als het slecht weer is.

IMG_0524

Samenbinden met een touwtje: de twee oranje elastieken die al aan het grondzeil zitten

Haak de achterzijde met de oranje elastieken om de staart van je velomobiel en trek de twee nieuw aangebrachte lusjes naar voren. Het dekzeil ligt nu over je velomobiel, over de puntmuts, kuip, achteruitkijkspiegeltjes en nog een klein stukje over het dek. Let op: de naden zijn getaped (transparante laag die voorkomt dat de naden gaan doorlekken in de regen). Je wil de tape aan de onderzijde hebben. Knoop nu aan één zijde een stuk van het elastische koord door het nieuwe lusje en maak een overhandse lus.

IMG_0528

Overhandse lus in elastisch koord door voorste lusje

Haal het elastische koord onder je velomobiel door, voor je voorwielen, en laat deze in de inkeping vallen voor het uitsturen. Haal het koord door het tweede nieuwe lusje en maak een niet-slippende lus in het koord met behulp van onderstaande afbeelding:

non-slip-lus-knoop

Niet-slippende lus

Zorg dat het koord een beetje strak staat maar niet zo strak dat de body van je fiets of je stormstrip ingedeukt zou kunnen raken. Voor knopenkenners: de niet-slippende lus kan goed in elastisch koord gelegd worden, de paalsteek niet.

De uiteinden van het elastische koord moet je ‘afhechten’ tegen rafelen door ze even te smelten door in een vlam te houden (niet vergeten af te koelen door kort in water te dopen).

Dan heeft deze footprint net op de juiste plek twee haakjes die uitkomen voor het achterwiel. Deze haakjes zitten vast met band aan het grondzeil. Knoop aan de kant waar je niet uitstapt elastisch koord door het lusje waar dit haakje mee vast zit, gewoon weer met een overhandse lus maken. Het haakje zelf gebruik je niet, zie het als een reservehaakje voor de andere kant.

IMG_0531

Het haakje dat uitkomt vóór het achterwiel

Aan de andere kant maak je nog een overhandse lus, zoals hier boven afgebeeld. Deze lus kan je door het haakje halen en zo vastzetten. Volgens mij kan de body van de velomobiel op dit punt wel wat hebben dus dit koord heb ik enigszins strak gezet.

IMG_0535

Middenkoord tussen de haakjes

Herhaal bovenstaande stappen met de tweede helft van de footprint. Je dekzeil is nu klaar voor gebruik. Als het goed is heb je er twee, het andere kan je cadeau doen of je deelt de maakkosten. Je moet dan nog wel even beslissen wie van de twee het foudraaltje krijgt.

IMG_0529

Eindresultaat. Bovenaan het zwarte koord dat voor de voorwielen onder de neus doorgaat, onderaan de oranje elastieken die onder de staart doorgaan, links het koord dat aan de andere kant aan het haakje vastgezet wordt.

Als je het dekzeil op de velomobiel aanbrengt, is het ’t makkelijkste als je eerst het voorste koord onder de neus van de fiets door legt (je trekt het zeil over de neus), dan haak je de achterzijde met de oranje elastieken onder de staart door en als laatste zet je het middelste koord vast. Ik leg het middelste koord onder de fiets door en dan kan ik het makkelijk pakken aan de andere kant.

IMG_0542

Het grondzeil komt in een handig opbergzakje

Je kan natuurlijk ook een eigen oude tent, grondzeil of tarp gebruiken om de kosten van aanschaf van een nieuwe footprint uit te sparen.

IMG_0545

Gewicht van het dekzeiltje inclusief de elastieken koorden en foudraal: 250 gram.

IMG_0548

Dekzeil in foudraal aan de weegschaal

En, werkt het? We hebben de zeiltjes afgelopen weekend voor het eerst gebruikt op het Uit Je Tent-evenement. Daar speelden heel veel kinderen op het kampeerterrein dus hadden we voor de zekerheid de velomobielen maar afgedekt. Een hele middag hebben we de velomobielen geparkeerd bij de Orchideeënhoeve met de zeiltjes erop en had niemand aan de fietsen gezeten. Het gaf mij enorm veel rust dat ze onder die zeiltjes gestald waren. In principe is het niet meer nodig om je schuimkap te installeren. Het grondzeil is 100% 70D polyester en waterdicht. De tilbeugel is nog steeds bereikbaar (hier halen wij altijd een draadslot doorheen om de fietsen vast te zetten). Dus ja: het werkt.

IMG_0444

De witte Quest en blauwe Quest XS met de dekzeiltjes gemaakt van de footprint van een Pulsar 200

Het dekzeiltje kan bij regen als tarp gebruikt worden om een provisorische voortent te maken. Op Cycle Vision konden we op deze manier droog koffie zetten en ontbijten.

Parkeerzeiltje Quest als tarp

Parkeerzeiltje Quest als tarp

13 Reacties op “Waterdichte parkeerzeiltjes voor Quest (XS)

  1. Slim bedacht. Goede tip!
    Van Elly had ik al begrepen dat wind op haar klapperend zeiltje nog geen schade had gegeven.
    Zelf heb ik dat al eens wel ondervonden met een zeil over de auto. Zowel het zeil als de afspanbanden kunnen onder bepaalde omstandigheden gaan schuren. Zelfs in de wind trillende spanbanden geven doffe plekken in de gelcoat. Dit is praktijkervaring op de Mango van Marloes in het verleden. Dus waakzaamheid blijft geboden.

    Toch voel ik er ook wel wat voor zo’n zeiltje. Idd kijkende handjes, maar ook bij regen in de nacht en een doorgelekt (of weggewaaid) dekje aantreffen is niet prettig.
    Ik denk aan een kleinere versie.

    Blijft nog de vraag, hoe heb je een luifel opgezet van deze zeiltjes? (Foto!)
    Wij stoei, proberen en testen op dit moment daarmee. De ideale oplossing is nog niet gevonden.
    Dit zou een oplossing zijn die multifunctioneel is. En daar ben ik voorstander van ;-)

    • Bovenop een auto die 120 rijdt krijgt de op het dak gestalde bagage orkaankracht te verwerken (zie schaal van Beaufort). In normale omstandigheden klappert het dekzeil dankzij het elastische koord niet of nauwelijks. Het zeiltje sluit wel mooier aan op een Quest dan een XS (zie onderste foto). Ik heb nog geen foto van het dekzeiltje als tarp. Zoals je kan zien op de onderste foto heeft onze tent de stokken aan de buitenzijde. Met haakjes klik je het doek aan de stokken. Om twee van die haakjes leg ik de oranje elastieken van het dekzeil. De lussen van het elastiek aan de voorkant van het dekzeil gebruik ik om haringen doorheen te steken. Ik heb twee dunne lijntjes mee met lusjes aan beide zijden die ik als scheerlijntjes aan de haakjes vast kan zetten Hiermee creeëren wij een voortent. Het gaat regenen op Cycle Vision, is momenteel de verwachting, dus ik denk dat je het over twee weken ‘live’ kan bekijken. T.z.t. zal ik een foto maken en publiceren.

  2. Geweldig dat je het zo uitvoerig uitlegt!
    Als er iemand is die een dubbele hoes maakt of laat maken en een enkele nodig heeft, dan houd ik mij aanbevolen.

  3. Hoi Belle,

    Bedankt voor deze duidelijke omschrijving. Ik denk dat ik binnenkort maar eens achter mijn naaimachine* kruip.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    * Swmbo weet niet hoe hij werkt, en ik heb hem voor mezelf gekocht.

  4. Ik heb inmiddels gemerkt dat zelfs het dubbeldekselen van je fiets niet bestand hoeft te zijn tegen kijkende (kinder)handjes. Ik heb nog een oude Macpac tent liggen die zou voor dit afdekconcept heel geschikt kunnen zijn.

  5. Fascinerend hoe goed zo’n dekje werkt tegen gluurders. Mijn quest stond bij mijn werk nogal eens buiten. Een bevriende zeilmaker heeft een volledig afsluitende (trekkoord rondom onderzijde) en passende hoes gefabriceerd. Superlicht, waterdicht, klein pakvolume, kortom ideaal.

  6. Daar heb ik ook wel eens (vaker zelfs) aan gedacht maar omdat het niet echt nodig is staat het nog op een van mijn lijstjes. Ergens hier is nog een oud douchegordijn dat goed van pas kan komen…
    Als je de hoes alleen voor de fiets gebruikt zou ik er een figuurnaadje in maken om het mooier aan te laten sluiten.
    Ik ben benieuwd wat je hierna weer gaat verzinnen.

    • Ik gebruik het dekzeiltje ook als tarp voor de tent, ik weet niet of het dekzeil nog als tarp te gebruiken is met zo’n ‘figuurnaadje’ maar het zou voor de XS inderdaad iets mooier aansluiten.

      • Met een extra naadje maak je er een mooie ronding in. In een tarp erg handig als je regenwater wilt verzamelen (-: vast niet de bedoeling.

Aanvullingen, tips, vragen? Laat hier je reactie achter: