Het waait te hard om te fietsen

Van fietsen komt het dit weekend niet: het waait te hard. In de kustprovincies windkracht 7 tot ruim 8 Beaufort: harde tot stormachtige wind. Dat is balen, want ik ben mijn kilometers weer aan het opbouwen na de blessure lopersknie. En dat moet nu dus even wachten.

nauticlink_wind_2015-0110

De site Nauticlink laat veel beter zien dan Teletekstpagina 710 hoe hard het waar naar verwachting waait. Het doet die verwachting voor elke drie uur: 7.00 uur, 10.00 uur, 13.00 uur enzovoorts. Aan de kleuren kan je zien hoe hard het waait. In het plaatje hierboven zie je dat de Flevopoler vandaag om 13.00 uur een ruime windkracht 7 te verduren heeft. Aan de witte pijltjes is te zien uit welke windrichting de wind komt en het aantal streepjes hoeveel knopen wind. Elk streepje staat voor 10 knopen, een half streepje voor 5 knopen. Zie voor omrekenen van knopen naar Beaufort de schaal van Beaufort op de pagina Weerstomstandigheden.

Lezen over fietsen
Er zijn maar twee typen weer dat een velomobilist van de weg houdt: stormachtige wind en een laag sneeuw hoger dan de bodem van de fiets. Als we dan niet kunnen fietsen, dan kunnen we nog wel lézen over fietsen. Onlangs ontdekte ik al surfend op het web drie boeken in iBooks over ligfietsen. Voor wie een iPad heeft hier de links.

ROAM
roam_coverEen Engelstalig boek van Josef Janning die de tocht Roll Over America organiseerde. Een groep ligfietsers reed van de west- naar de oostkust van de Verenigde Staten. 5300 Kilometer in 28 dagen. Hier de link naar iTunes voor The Story of ‘Roll Over America’.

Onimac
cover225x225-2Het reisverhaal met een velomobiel Quest over de Camino in omgekeerde volgorde: van Santiago de Compostela in Spanje naar Sneek, door Klaas de Jong. Deze pelgrimsroute is ook bekend als Sint Jakobsroute of Jacobsweg. Door Camino achterstevoren te schrijven ontstaat de titel van dit iBook: Onimac. Het is een bundeling van blogposts over deze reis en bevat vele foto’s en enkele video’s.

cover225x225-1Klaas schreef ook nog IJsland per Alleweder, ook een iBook.

Hopelijk is het weer goed fietsweer als de boeken uit zijn.

9 Reacties op “Het waait te hard om te fietsen

  1. Bedankt voor de interessante links.
    Vanmorgen uitgewaaid langs de kust (8 Bft).
    Wel zonder fiets :-(

    Veel lees pleziervoor het week-end

  2. Alleen maar woon/werkverkeerd gedaan vandaag, en wat me nog niet eerder is overkomen : bij het oversteken aan een kruispunt woei ineens mijn dekje weg en kwam midden op het kruispunt terecht. Het was nochtans met 5 klittenbandjes vastgemaakt ….Idd geen ideaal fietweer vandaag :-(

    • Hoi ‘Stradaatje’, jij woont denk ik in Vlaanderen? Daar waait het nu 5-6, een stuk minder dan hier in de Flevopolder met momenteel windkracht 8. Dus ik ben echt veroordeeld tot lezen. België staat ook nog op het windkaartje van Nauticlinc. Ik vroeg me al af hoe sommige velomobilisten het voor elkaar krijgen hun schuimkap te laten wegwaaien maar het kan dus ook gebeuren als hij rondom goed vast is gezet? Heb je ‘m wel weer kunnen bemachtigen?

      • Oh ja hoor, kon de schuimkap nog pakken midden op het kruispunt voor de autoos groen licht kregen en het wegwaaide. Nadien toch maar met alle 7 de bandjes vastgeklit ….

  3. Ik ben er vandaag juist wél op uit geweest met Tante Lies, bij windkracht 8 .
    Het was af en toe spannend en het regende onwijs hard, maar ik voelde wel dat ik leefde! Meer dan 20 km heb ik niet gereden vanwege mijn zere OBT-knie, en ik hoop van de week voor het eerst weer met de Strada naar het werk te kunnen gaan.

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    • Nou je durft, aangezien je onlangs nog van de weg bent gewaaid toen er volgens mij minder wind stond. Ik volg het advies van ervaren rijders: de grens ligt volgens mij bij 7 Bft. Wellicht kan een Strada wat meer zijwind hebben dan een Quest? Sterkte met het herstel van je OBT-knie.

      • De voorwielen bij een Strada staan een beetje schuin zoals bij een sport-rolstoel. En ze staan wat verder uit elkaar dan bij een Quest. Ook heb ik nu een stormstrip. Ik heb het juist een beetje opgezocht omdat ik ook met dit soort omstandigheden wil leren omgaan. Uiteraard wel met beleid dus zeker niet op volle snelheid gereden.

Aanvullingen, tips, vragen? Laat hier je reactie achter: